Archiwum kategorii Samochody

Układ hamulcowy

Kategorie: Samochody
Tagi: , ,

Układ hamulcowy Aby zatrzymać rozpędzony samochód należy wyposażyć go w odpowiednie elementy pozwalające skutecznie hamować. Do tego został stworzony układ hamulcowy. Zasada pracy silnika i przełożenia pozwalają na hamowanie samochodu jednostką napędową jednak jest to proces długotrwały a podczas jazdy bardzo często musimy skutecznie zahamować w ciągu kilku sekund. Hamulce montowane są oczywiście na samych kołach jednak cały układ znajdziemy w wielu miejscach samochodu. Koła samochodu wyposażone są w specjalne tarcze lub bębny oraz elementy cierne. Dociskanie elementów ciernych do tarcz lub bębnów powoduje hamowanie kół. Docisk zazwyczaj jest dokonywany przez układ hydrauliczny. Kierowca posiada pod nogą pedał hamulca, którego naciśnięcie powoduje wzrost ciśnienia cieczy wypełniającej układ hamulcowy i dociskanie elementów ciernych. Dawniej siła hamowania zależała w głównej mierze od siły jaką kierowca przyłożył podczas naciskania pedału hamulca. Dziś stosowane są specjalne układy wspomagające hamowanie. Układy wspomagania powodują, że siła jaka jest uzyskiwana na wyjściu (dociskająca elementy cierne) jest znacznie większa od siły wejścia (tej którą wytworzył kierowca naciskając pedał). Stosuje się również wiele dodatków elektronicznych mających na celu eliminację różnego rodzaju negatywnych zjawisk towarzyszących hamowaniu.

Układ wydechowy

Kategorie: Samochody
Tagi: , ,

Układ wydechowy Podstawowym zadaniem układu wydechowego jest odprowadzanie spalin powstających w silniku podczas jego pracy poza samochód. Praca silnika jest bardzo głośnym procesem i z tego powodu układ wydechowy posiada również za zadanie jak najlepsze wytłumienie tego hałasu polepszając nasz komfort jazdy jak i sam komfort osób będących poza samochodem. Odbywa się to dzięki specjalnym tłumikom umieszczonym w odpowiednich miejscach układu. Ostatnio bardzo dużo się mówi o ekologii i stosuje wiele działań mających na celu ochronę naszej planety. Dlatego układ wydechowy zaczął przyczyniać się do zmniejszenia ilości toksyn jakie znajdują się w spalinach naszych samochodów. Na podstawową budowę układu wydechowego w samochodzie składa się tłumik, rura wydechowa oraz specjalny kolektor wydechowy. W związku z omówionymi już aspektami ekologii współczesne układy wydechowe posiadają dodatkowo katalizator oraz sondę lambda. Wydechy montowane w autach z silnikami wysokoprężnymi stosuje się również specjalny filtr cząstek stałych.

Układ napędowy

Kategorie: Samochody
Tagi: , ,

Układ napędowy Aby nasz samochód mógł się poruszać należy w jakiś sposób przekazać moment obrotowy wytworzony przez silnik na koła. Z tego powodu samochód jest wyposażony w układ napędowy. Sam układ napędowy, podobnie jak silnik, składa się z kilku głównych podzespołów zapewniających mu prawidłową pracę i są to:
– skrzynia biegów – moment obrotowy wytworzony przez silnik zostaje przekazany na wał korbowy do którego podłączona jest skrzynia biegów. Skrzynia ta dostosowuje prędkość samochodu do prędkości obrotowej wału poprzez różne przełożenia.
– Sprzęgło – przełożenia w skrzyni biegów to odpowiednio zazębione układy kół zębatych, które stale się obracają. Z tego powodu każda zmiana zazębień kół, czyli zmiana przełożeń, wymaga odłączenia skrzyni biegów od silnika. Sprzęgło ma właśnie za zadanie odłączenie skrzyni od silnika i ponowne jej podłączenie po zmianie przełożenia.
– Most napędowy – most napędowy do kolejny element transportujący moment obrotowy. Ma on za zadanie przeniesienie momentu ze skrzyni biegów bezpośrednio na koła samochodu umożliwiając jego poruszanie. Most napędowy zbudowany jest z przekładni głównej, mechanizmu różnicowego oraz półosi i wału napędowego. Dwa ostatnie elementy występują tylko w samochodach z napędem na 4 koła lub takich gdzie napęd przenoszony jest na tylne koła a silnik zamontowany jest z przodu.

Obsługa układu wydechowego

Kategorie: Samochody
Tagi: , ,

Obsługa układu wydechowego Układ wydechowy nie wymaga od nas specjalnej obsługi i tak naprawdę nawet ciężko by było cokolwiek w nim konserwować. Jego wytrzymałość również nie jest z góry ustalona. Nie występują tu, jak w przypadku wielu innych elementów samochodu, limity kilometrów czy wiek po którym układ należy wymienić. Za jego trwałość i żywotność najbardziej odpowiedzialne jest środowisko w jakim jest on użytkowany. W przypadku układu wydechowego nie musimy również udawać się na specjalne kontrole mające na celu ocenę jego stanu. Każdy z nas jest w stanie zauważyć, że coś z układem jest nie tak. Uszkodzony układ wydechowy to dużo głośniejsza praca, stukanie pod samochodem lub czasami zapach spalin w kabinie pasażerskiej. Czasem usterka układu wydechowego objawia się również zwiększeniem zużycia paliwa. Zazwyczaj jest to spowodowane wadliwym działaniem sondy lambda. Sama naprawa układu wydechowego to zazwyczaj wymiana jedynie zepsutego elementu. Nie ma potrzeby wymieniać całego układu. Należy jednak udać się do warsztatu w celu naprawy możliwie jak najszybciej po zdiagnozowaniu awarii.

Katalizator samochodowy

Kategorie: Samochody
Tagi: , ,

Katalizator samochodowy Powszechna nazwa katalizator samochodowy określa tzw. reaktor katalityczny. Katalizatory montowane są w układzie wydechowym zazwyczaj dość blisko kolektora wydechowego. Ich podstawowym zadaniem jest oczyszczanie spalin w celu zmniejszenia ilości szkodliwych składników, które się w nich znajdują. Montaż katalizatorów został wymuszony przez prawo dotyczące czystości spalin, które z roku na rok staje się coraz bardziej restrykcyjne. W związku z tym jeszcze do niedawna katalizator był montowany w każdym nowym samochodzie. Stale rosnące normy doprowadziły dziś do tego, że zaczyna się montować w pojazdach układy kilku reaktorów zamiast standardowego jednego. Katalizator do prawidłowej pracy potrzebuje optymalnych warunków, które dobierane są dzięki danym przekazywanym przez sondę lambda. Stąd tendencja do montażu sondy zarówno przez jak i za katalizatorem. Sam proces oczyszczania spalin odbywa się na zasadzie reakcji wszelkich substancji występujących w spalinach z katalizatorem. Idea oczyszczania spalin jest jak najbardziej zrozumiała i bardzo dobra. Jednak katalizator jest bardzo drogim urządzeniem i nie czyni się żadnych kroków aby to zmienić. Dlatego wielu kierowców, gdy zepsuje się katalizator, zamiast kupić nowego, który kosztuje majątek kupuje imitację katalizatorów. Taka imitacja wygląda dokładnie jak katalizator ale jest zupełnie pusta w środku. Tania alternatywa.

Silnik

Kategorie: Samochody
Tagi: , ,

Silnik Silnik to bardzo złożony element mający generować moment obrotowy, który bezpośrednio jest przekazywany do napędzania samochodu. Moment obrotowy uzyskuje się przez zmianę energii dostarczonej silnikowi na energię mechaniczną. Typ energii dostarczanej silnikowi zależy od samego silnika. Obecnie najczęściej montowane są silniki spalinowe, elektryczne i hybrydowe (połączenie silnika spalinowego i elektrycznego). W budowie każdego silnika można wyróżnić kilka podstawowych elementów, czyli osobnych układów składających się na całą jednostkę napędową, z których każdy spełnia zupełnie odrębne zadanie. I tak wyróżniamy:
– Układ smarowania – silnik posiada bardzo wiele ruchomych części, a ich stała praca powoduje występowanie tarcia. Układ smarowania ma za zadanie, poprzez specjalne oleje, niwelowanie występującego między elementami tarcia. Jest to jeden z ważniejszych układów zapewniający płynną pracę silnika. Jego awaria może doprowadzić do zatarcia silnika.
– Układ zapłonowy – w silnikach spalinowych moment obrotowy jest uzyskiwany dzięki zapłonowi mieszanki paliwa i powietrza. Układ ten ma za zadanie odpowiedni dobór mieszanki i kontrolę procesu spalania. Nie występuje on w silnikach elektrycznych.
– Układ zasilania – kolejny element występujący tylko w silnikach spalinowych. Ma on za zadanie dostarczenie paliwa z baku samochodowego do silnika.
– Układ rozrządu – układ ten kontroluje moment, w którym mieszanka paliwa z powietrzem trafia do komory spalania oraz odpowiada za odprowadzenie spalin powstających po zapłonie.

« poprzednie