Archiwum kategorii Rowery

Kolarstwo przełajowe

Kategorie: Rowery
Tagi: , ,

Kolarstwo przełajowe Kolarstwo przełajowe, jak każdy rodzaj kolarstwa, charakteryzuje się niepowtarzalnym modelem roweru. Używany tutaj ma postać nieco zbliżoną do roweru szosowego (o czym świadczą chociażby 28 calowe koła). Co jednak odróżnia kolarstwo przełajowe od innych dyscyplin, to ekstremalne warunki i nietypowe przeszkody, w tak znacznym stopniu utrudniające normalny przejazd, że bardzo często kolarz jest zmuszony do zejścia z roweru, gdyż pewne odcinki trasy zupełnie nie nadają się do jazdy. Kolarstwo przełajowe bywa często mylone z inną popularną dyscypliną, zwaną Cross-Country. Dla laika sporty te mogą niczym się nie różnić, jednak osoba zainteresowana kolarstwem jest w stanie wymienić zasadnicze różnice między tymi, z pozoru podobnymi, dyscyplinami. Pierwsza tyczy się różnicy samych kół rowerowych. Otóż, z racji częstego opuszczania roweru na wskutek niesprzyjających warunków trasy, kolarze przełajowi wyposażeni są w rowery o lekkich konstrukcjach – obejmuje to także wąskie opony. Skutkuje to mniejszym zmęczeniem, niżby to miało miejsce w przypadku przenoszeniu roweru o większej masie. Kolarze uprawiający Cross-Country natomiast prawie nigdy nie zsiadają z roweru, gdyż ich trasa opracowana jest w taki sposób, by zamieszczone na niej przeszkody nie uniemożliwiały przejazdu. Ponadto, kolarze przełajowi znajdują się cały czas pod nadzorem, a co za tym idzie, nieustannie mogą liczyć na fachową pomoc w przypadku problemów ze sprzętem. Kolarze górscy mogą mieć nadzieje na pomoc jedynie w specjalnie przeznaczonych do tego punktach. Imponujące kolarstwo przełajowe, ze względu na czasem wręcz kaskaderskie umiejętności zawodników, cieszy się popularnością na całym świecie. Jednak to Belgia wiedzie prym w ilości osób, które pasjonują się tym sportem. Z tego też powodu, w organizowanych na całym świecie zawodach, najwyższy odsetek zawodników stanowią ci belgijskiego pochodzenia. Należy także dodać, że kolarstwo przełajowe to pole zdominowane przede wszystkim przez płeć męską, czasem uważaną za posiadającą większe skłonności do ryzyka. A przecież kolarze przełajowi narażeni są na liczne kontuzje, o wiele częstsze niż w przypadku innych odmian sportu.

Kolarstwo artystyczne

Kategorie: Rowery
Tagi: , ,

Kolarstwo artystyczne Interesującą ciekawostką w świecie kolarstwa zdaje się być kolarstwo artystyczne, jakże różne od szybkiego, agresywnego kolarstwa górskiego czy przełajowego. W Polsce, niestety, ta dyscyplina nie jest rozpowszechniona, także mało osób zdaje sobie sprawę z jej istnienia. Niektórzy mogą uznać, że to przecież nie jest dyscyplina sportowa – brakuje tu schematu wyścigu, nie ma torów czy wydzielonych tras. W rzeczywistości kolarstwo artystyczne można bardziej przyrównać do tańca towarzyskiego czy jazdy figurowej na łyżwach. Występ obydwa się w parach, grupach cztero- lub sześcioosobowych, a całość trwa ok. 6 minut. Istotna różnica między ową dyscypliną, a łyżwiarstwem figurowym, do którego nawiązujemy, tyczy się płci uczestników. Zarówno damskie, jak i męskie występy odbywają się osobno. Ma to źródło w różnicach fizjologicznych, a co za tym idzie, fizycznych możliwościach. Wato także wspomnieć, że w przypadku jazdy w parach, zawodnicy mają do dyspozycji jeden rower.

Kolarstwo torowe – część 3

Kategorie: Rowery
Tagi: , ,

Kolarstwo torowe – część 3 Naturalnie, dyscyplina ta nie mogłaby nie podsiadać wariantu amerykańskiego, zwanego madison (sport zawdzięcza swą nazwę hali Madison Square Garden, mieszczącej się w Nowym Jorku). W wyścigu biorą udział drużyny składające się jedynie z dwóch uczestników. Nie ścigają się oni jednocześnie, a biorą udział w wyścigu zamiennie – podczas, gdy jeden z nich zużywa siłę i energię na osiągnięcie jak najlepszego czasu, drugi jedzie powoli celem regeneracji sił. Ostatnim ważniejszym rodzajem kolarstwa torowego jest omnium, inaczej zwany wielobojem. Jest to stosunkowo nowa dyscyplina, jednakże na tyle atrakcyjna, że uznano ją już za dyscyplinę olimpijską. Co ciekawe, po raz pierwszy będzie ona rozgrywana na Igrzyskach w Londynie w roku 2012. Jak sama nazwa wskazuje, omnium nie ogranicza się do jednej konkurencji. Każdy zawodnik ma przed sobą aż sześć wyzwań: po pierwsze, okrążenie ze startu lotnego o długości 250 m. Po drugie, wyścig eliminacyjny (czyli wyścig australijski). Po trzecie scratch, następnie wyścig indywidualny na dochodzenie, kolejno wyścig punktowy, i ostatecznie, wyścig na1000 m.