Wpisy oznaczone tagiem układ

Układ wydechowy

Kategorie: Samochody
Tagi: , ,

Układ wydechowy Podstawowym zadaniem układu wydechowego jest odprowadzanie spalin powstających w silniku podczas jego pracy poza samochód. Praca silnika jest bardzo głośnym procesem i z tego powodu układ wydechowy posiada również za zadanie jak najlepsze wytłumienie tego hałasu polepszając nasz komfort jazdy jak i sam komfort osób będących poza samochodem. Odbywa się to dzięki specjalnym tłumikom umieszczonym w odpowiednich miejscach układu. Ostatnio bardzo dużo się mówi o ekologii i stosuje wiele działań mających na celu ochronę naszej planety. Dlatego układ wydechowy zaczął przyczyniać się do zmniejszenia ilości toksyn jakie znajdują się w spalinach naszych samochodów. Na podstawową budowę układu wydechowego w samochodzie składa się tłumik, rura wydechowa oraz specjalny kolektor wydechowy. W związku z omówionymi już aspektami ekologii współczesne układy wydechowe posiadają dodatkowo katalizator oraz sondę lambda. Wydechy montowane w autach z silnikami wysokoprężnymi stosuje się również specjalny filtr cząstek stałych.

Układ napędowy

Kategorie: Samochody
Tagi: , ,

Układ napędowy Aby nasz samochód mógł się poruszać należy w jakiś sposób przekazać moment obrotowy wytworzony przez silnik na koła. Z tego powodu samochód jest wyposażony w układ napędowy. Sam układ napędowy, podobnie jak silnik, składa się z kilku głównych podzespołów zapewniających mu prawidłową pracę i są to:
– skrzynia biegów – moment obrotowy wytworzony przez silnik zostaje przekazany na wał korbowy do którego podłączona jest skrzynia biegów. Skrzynia ta dostosowuje prędkość samochodu do prędkości obrotowej wału poprzez różne przełożenia.
– Sprzęgło – przełożenia w skrzyni biegów to odpowiednio zazębione układy kół zębatych, które stale się obracają. Z tego powodu każda zmiana zazębień kół, czyli zmiana przełożeń, wymaga odłączenia skrzyni biegów od silnika. Sprzęgło ma właśnie za zadanie odłączenie skrzyni od silnika i ponowne jej podłączenie po zmianie przełożenia.
– Most napędowy – most napędowy do kolejny element transportujący moment obrotowy. Ma on za zadanie przeniesienie momentu ze skrzyni biegów bezpośrednio na koła samochodu umożliwiając jego poruszanie. Most napędowy zbudowany jest z przekładni głównej, mechanizmu różnicowego oraz półosi i wału napędowego. Dwa ostatnie elementy występują tylko w samochodach z napędem na 4 koła lub takich gdzie napęd przenoszony jest na tylne koła a silnik zamontowany jest z przodu.

Obsługa układu wydechowego

Kategorie: Samochody
Tagi: , ,

Obsługa układu wydechowego Układ wydechowy nie wymaga od nas specjalnej obsługi i tak naprawdę nawet ciężko by było cokolwiek w nim konserwować. Jego wytrzymałość również nie jest z góry ustalona. Nie występują tu, jak w przypadku wielu innych elementów samochodu, limity kilometrów czy wiek po którym układ należy wymienić. Za jego trwałość i żywotność najbardziej odpowiedzialne jest środowisko w jakim jest on użytkowany. W przypadku układu wydechowego nie musimy również udawać się na specjalne kontrole mające na celu ocenę jego stanu. Każdy z nas jest w stanie zauważyć, że coś z układem jest nie tak. Uszkodzony układ wydechowy to dużo głośniejsza praca, stukanie pod samochodem lub czasami zapach spalin w kabinie pasażerskiej. Czasem usterka układu wydechowego objawia się również zwiększeniem zużycia paliwa. Zazwyczaj jest to spowodowane wadliwym działaniem sondy lambda. Sama naprawa układu wydechowego to zazwyczaj wymiana jedynie zepsutego elementu. Nie ma potrzeby wymieniać całego układu. Należy jednak udać się do warsztatu w celu naprawy możliwie jak najszybciej po zdiagnozowaniu awarii.

Układ chłodzenia

Kategorie: Samochody
Tagi: , ,

Układ chłodzenia Układ chłodzenia ma za zadanie zapewnić jednostce napędowej optymalne warunki do pracy. Każdy silnik do prawidłowej pracy potrzebuje odpowiedniej temperatury. Jednak gdyby nie stała kontrola tej temperatury jednostka napędowa ulegałaby przegrzewaniu się doprowadzając w ten sposób do jej poważnego uszkodzenia. Z tego względu jest to jeden z najważniejszych elementów budowy silnika. Układy chłodzenia dzielą się na dwa rodzaje: bezpośredni i pośredni. W bezpośrednim układzie silnik chłodzony jest strumieniem powietrza. Powietrze wtłaczane jest z otoczenia poprzez specjalny wiatrak i obiega ono dokładnie jednostkę napędową w zamkniętym obwodzie. Układ staje się jednak często niedostatecznie skuteczny podczas powolnej jazdy lub wręcz stania (np. w korku) kiedy pęd powietrza jest ograniczony lub nie występuje w ogóle. Z tego powodu najczęściej stosuje się pośredni układ chłodzenia. W tym wypadku czynnikiem chłodzącym jest ciecz (może być woda, ale zazwyczaj są to specjalne płyny chłodnicze). Ciesz okrąża dokładnie cały silnik absorbując do siebie część zgromadzonego w jednostce napędowej ciepła. Następnie ciecz trafia do chłodnicy, gdzie jest chłodzona przez pęd powietrza z zewnątrz lub wiatrak uruchamiający się w momencie braku odpowiedniej ilości powietrza z zewnątrz. Tak schłodzona ciesz ponownie wraca do obiegu.

Układ kierowniczy

Kategorie: Samochody
Tagi: , ,

Układ kierowniczy Zadaniem układu kierowniczego jest umożliwienie prowadzącemu płynne sterowanie pojazdem zgodnie z jego wolą. Kręcenie kierownicą znajdującą się w kabinie samochodu przekłada się, poprzez zespoły drążków i dźwigni, na skręt kół a tym samym zmianę toru jazdy samochodu. Cały układ kierowniczy jest bardzo skomplikowany, ale można w nim wyróżnić dwa podstawowe mechanizmy: mechanizm zwrotniczy i mechanizm kierowniczy. Mechanizm zwrotniczy łączy mechanizm kierowniczy za pomocą różnego rodzaju drążków i dźwigni z kołami kierowanymi. Mechanizm ten jest projektowany w taki sposób, aby koła mogły toczyć się po łuku bez poślizgów. Odpowiednie pochylenie kół oraz sworzni zwrotnic powoduje, że samochód ma tendencje do samoczynnego wracania do jazdy na wprost co ułatwia kierowanie. Układ kierowniczy natomiast przekazuje obrót z kierownicy na zwrotnice umożliwiając tym samym skręt kół. Przekazanie tego obrotu musi odbywać się w sposób bardzo płynny, aby nawet najdrobniejsza energia przyłożona na kierownicy dawała skutek w równie minimalnym skręcie kół.